Labora-gjengen legger fra seg nok et produktivt år med flere nye satsningerLegger bak seg nok et produktivt år med flere nye satsninger

Legger bak seg nok et produktivt år med flere nye satsninger

Julen er her, og vi i Labora ser tilbake på et svært innholdsrikt år.

Med nye investeringer i analyseutstyr, økt digital samhandling og en tydelig satsing på rådgivning, har Labora i 2025 styrket rollen som kompetansepartner for kunder som møter stadig strengere krav til kontroll og dokumentasjon.

Vil gjøre prosessene enklere

Ved den kjemiske avdelingen har Labora investert i nytt analyseutstyr som legger til rette for mer effektive arbeidsprosesser. Samtidig pågår flere digitaliseringsprosjekter, blant annet med mål om at kundene selv skal kunne registrere analyseprøver direkte i laboratoriets LIMS-system i løpet av 2026.

– Digital samhandling blir stadig viktigere for kundene våre. Målet er å gjøre prosessene enklere, mer presise og bedre dokumentert, sier daglig leder Karianne Klippenberg Jakobsen.

Eget kompetanseteam for vannhygiene og Legionella

En sentral satsing har vært oppbyggingen av et eget kompetanseteam innen vannhygiene og Legionella. Teamet har jobbet med rådgivning og prøvetaking både i bygg og på skip der krav til kontroll og forebygging er skjerpet.

Satsingen videreføres i 2026, når Labora etablerer en egen rådgivningsavdeling ledet av salgssjef Bjørnar Skjemstad. Avdelingen skal primært arbeide med vannkvalitet, produksjonshygiene og Legionella.

– Vi har lagt merke til at mange virksomheter etterspør mer helhetlig faglig støtte, ikke bare analyser, men også råd om tiltak og oppfølging, forteller Karianne.

Tett på i kampen om lakselus

Innen havbruk overtar Labora i 2026 rollen som lusekoordinator for produksjonsområde 9. Fiskehelseavdelingen samarbeider tett med oppdretterne om å følge utviklingen i lusesituasjonen og bidra til felles strategier for håndtering av lakselus i området.

– Rollen som lusekoordinator handler først og fremst om oversikt og samarbeid. Når alle har tilgang til det samme kunnskapsgrunnlaget, blir det lettere å planlegge tiltak og ta riktige valg til rett tid, sier Karianne.

Stort fokus på trivsel

I 2025 ble Labora for tredje år på rad sertifisert som Great Place to Work. Parallelt har selskapet nylig innført et ansattløfte som skal sikre at man er en del av et sterkt faglig og engasjert fellesskap, og at de ansatte skal ha en artig arbeidshverdag.

– Jobben er et sted man bruker mye tid i løpet av et liv. Derfor prioriterer vi å gjøre opplevelsen best mulig for de ansatte, avslutter hun.